Luoston Klubi ry

LUOSTON KLUBI RY

Klubin synty ja historiikki

Luoston Klubin perustamisen taustavoimina toimi kolme pariskuntaa ; Kallioniemet, Kauppiset ja Meriläiset.
Vuonna 1998 Erkki Kallioniemen ehdotuksesta oli alettu laatia asiakirjoja kansalaisyhdistyksen perustamiseksi.
Yhdistyksen toiminta-ajatuksena oli vaalia ja kehittää Luoston henkeä, koota yhteen Luoston pitkäaikaiset ja vaikuttavat kävijät ja ystävät, sekä parantaa heidän yhteishenkeään.

Säännöt sekä yhtiöjärjestys saatiin paperille. 4.3.2000 kolme pariskuntaa; Kallioniemet, Kauppiset ja Meriläiset; marsssivat parhaimpiinsa pukeutuneina Kelohotellin ravintolaan,  Kapteenin pöytään, allekirjoittamaan asiakirjat.
Luosto Club Number One näki päivänvalon 22.12.2000, jolloin Rekisterihallitus palautti hyväksytyt säännöt yhdistyksen perustajille.  Vuodesta 2015 lähtien yhdistys on tunnettu nimellä Luoston Klubi,

Kiitos näiden kolmen pariskunnan ahkeruuden ja sinnikkyyden Luoston Klubi saatiin perustettua ja toiminta käynnistettyä 2000-luvun alkupuolella.

Luoston Klubin jäsenmäärän kehitys on ollut noista ajoista tähän päivään vauhdikasta
2000/6 jäsentä, 2004/70,  2010/95  ja 2023/ yli 220 jäsentä.

Luosto Klubin historiikki kokonaisuudessaan on  oheisena pdf-tiedostona.

Luoston Klubi tänään

Luoston Klubi on tänään hyvissä voimissa oleva  ja aktiivisesti toimiva reilusti  yli 20-vuotias nuorukainen. Vuosien varrella on muodostunut perinteisiä, vuosittain toistuvia tapahtumia, mutta niiden rinnalle ollaan aina valmiita kokeilemaan kaikkea jäsenistöä kiinnostavaa uutta.

Luoston Klubin syvintä olemusta voidaan kuvailla seuraavasti :
" Luoston Klubi ry on Luostolla toimiva, Luoston pitkäaikaisten kävijöiden ja ystävien sekä Luoston vakituisten asukkaiden muodostama yleishyödyllinen yhdistys. Yhdistys pyrkii toiminnallaan vaalimaan ja kehittämään Luoston henkeä ja jäsenistönsä yhteenkuuluvuutta sekä yhteishenkeä. Yhdistys järjestää alueella erilaisia talkoita, yhteisiä illanviettoja ja tapahtumia, sekä tekee yhteistyötä Sodankylän kunnan, Metsähallituksen ja muiden alueella toimivien yhteisöjen ja yritysten kanssa. Erityisesti yhdistys panostaa alueen viihtyvyyteen ja siisteyteen, sekä ottaa kantaa alueen toiminnalliseen ja muuhun kehittämiseen ja käyttöön. "

Vuosittain Luostolla toistuvista tapahtumista mainittakoon :

- Itsenäisyyspäivän vastaanottojuhla 5.12.
- lumipuiston rakentaminen sää/lumiolosuhteiden salliessa
- Kauneimmat joululaulut-tapahtuma
- Jouluaamun hartaustilaisuus
- Pitkänperjantain hiihtotapahtuma
- vuosikokous normaalisti Pääsiäisen aikaan
- kevään siivoustalkoot touko-kesäkuun vaihteessa
- ruska-ajan tapahtuma ; retrotanssit tai grillijuhla
- teatteri-, peli- tms. retkiä jäsenistölle
- vapaamuotoisia tapaamisia eri merkeissä tai ihan ilman mitään merkkiä
- osallistuminen muiden paikallisten tapahtumien järjestämiseen

Toivomme jäsenistöltä aktiivista osallistumista toimintaan ja uusia ideoita toiminnan edelleen kehittämiseksi.

Luoston Klubin jäsenmäärän kehitys on ollut vuosien varrella vauhdikasta ; Vuoden 2000 kuuden perustajajäsenen yhteisö kasvoi kymmenessä vuodessa yli sadan jäsenen rajan ja tänään meitä klubilaisia on jo reilusti yli 200. Ja uudet jäsenet ovat edelleen tervetulleita. Vuosikokouksen 2023 päätöksillä liittymismaksu on 35 eur ja jäsenmaksu 20 eur/vuosi.

Mitä Luoston Klubin jäsenyys edellyttää ?  Luoston Klubin arvojen, sääntöjen ja toimintamallien hyväksyntä ja Luostoon tavalla tai toisella vahva sitoutuminen ovat lähtökohtana. Jos tunnistat itsessäsi mainittuja piirteitä  niin olet tervetullut keskustelemaan mahdollisesta jäsenyydestä. Yhteystiedot-sivulla on kerrottu yhteydenottokanavat hallitukseen, joka päättää aina jokaisen uuden jäsenen hyväksymisestä klubilaiseksi.